

De vertrouwde basis is vanaf schooljaar 2026-2027 nóg sterker: passend voor ieder kind, volledig in lijn met de geactualiseerde SLO-kerndoelen (2025) en de lespraktijk van vandaag én morgen. Lees meer op deze pagina of download direct de flyer.

De vertrouwde basis is vanaf schooljaar 2026-2027 nóg sterker: passend voor ieder kind, volledig in lijn met de geactualiseerde SLO-kerndoelen (2025) en de lespraktijk van vandaag én morgen. Lees meer op deze pagina of download direct de flyer.
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Een uitdagende, open vraag die je op meerdere manieren kunt benaderen.

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Je kunt nog eenvoudiger extra variatie aan brengen met andere werkvormen. De katernen Spelenderwijs rekenen zitten boordevol suggesties om het rekenonderwijs met spel en spelelementen vorm en inhoud te geven. Uiteraard sluiten de werkvormen aan bij de doelen en didactiek van De wereld in getallen.
De blokhandleidingen van groep 3 t/m 5 geven bij verschillende le ssen een suggestie om spelenderwijs aan de slag te gaan met een lesonderdeel of taak uit de conditietraining. Ook staan er vooraan in de blokhandleiding suggesties voor buitenspelen en spelen in de hoeken.

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
De instructiefase wordt in diverse lessen ingekort, waardoor je meer tijd hebt voor observeren, oefenen en automatiseren:
•    Verschillende filmpjes zijn gemarkeerd als optioneel
•    Waar mogelijk is er geen overlap tussen instructie en startopgave
•    Uitwerkingen van opgaven bevatten minder digibordschermen
Bij een leerdoel werden voorheen het voorgaande en het volgende leerdoel getoond. Dat gebeurt vanaf schooljaar 2026-2027 niet meer, zodat de focus volledig ligt op het leerdoel van die les. Voor jou is het stukje leerlijn handige informatie, daarom blijft het wel zichtbaar in het draaiboek.
Lesdoel aanduiding
In De wereld in getallen staat voortaan bij elk leerdoel duidelijk aangegeven of het een nieuw doel, een vervolgdoel of een herhaaldoel is. Met in het kort de essentie van het leerdoel erbij. Dit helpt je om eenvoudiger te bepalen welke fasen van het directe-instructiemodel je in kunt zetten.
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Met de nieuwe optie Vrij oefenen in Bingel gaan kinderen zelfstandig aan de slag. Per leerdoel automatiseren en memoriseren ze bouwstenen uit de Rekenmuur.
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Met De wereld in getallen beschik je over een uitgebalanceerde mix van gedrukte en digitale leermiddelen. De instructie geef je via het digibord.

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Om gericht observeren makkelijker te maken, worden de formulieren voor blokvoorbereiding en blokobservatie geïntegreerd met het draaiboek. Dit helpt om het blok beter voor te bereiden en geeft beter zicht op de voorwaardelijke doelen. Ook krijg je zo de kinderen die extra instructie nodig hebben of extra moeten oefenen met Power en Speed beter in beeld
Hierboven zijn alle vernieuwingen voor je op een rij gezet, je kunt ze ook downloaden in deze flyer.
Gedurende het schooljaar 2025-2026 zullen wij deze vernieuwingen aanvullen en je informeren over wat dit exact voor je betekent.
Tijdens webinars presenteren we de vernieuwingen en beantwoorden we veelgestelde vragen. Waar nodig passen we ook de handleiding van de methode aan, zodat je altijd met actuele informatie werkt.
De materialen worden ook vernieuwd. Als bestaande gebruiker ontvang je in het schooljaar 2026-2027 automatisch de nieuwe materialen vanuit ons wanneer je je bestelling plaatst. Zo start je ieder schooljaar met de meest actuele versie van je vertrouwde methode. Je methodespecialist of contactpersoon vanuit je EDV kan je meer vertellen over de leveringen en het bestellen van deze materialen.
Je methodespecialist is er voor al je vragen en denkt graag met je mee. ICT-coördinatoren en IB’ers ontvangen daarnaast specifieke informatie over eventuele aanpassingen. Zo is iedereen op school tijdig op de hoogte van wat er verandert.