WIG-headerbeeld-650x440

Nieuw in De wereld in getallen

De vertrouwde basis is vanaf schooljaar 2026-2027 nóg sterker: passend voor ieder kind, volledig in lijn met de geactualiseerde SLO-kerndoelen (2025) en de lespraktijk van vandaag én morgen. Lees meer op deze pagina of download direct de flyer.

De wereld in getallen sluit naadloos aan op de kerndoelen

Nieuwe kerndoelen? Geen zorgen, De wereld in getallen is er al helemaal klaar voor. Je hoeft niets aan te passen: blijven werken zoals je gewend bent, met het vertrouwen dat je voldoet aan de nieuwste eisen. Om bepaalde kerndoelen nóg meer aandacht te geven, voeren we met ingang van volgend schooljaar enkele aanpassingen door, waaronder het toevoegen van de Rijke Rekenvraag. Op deze manier helpt de wereld in getallen kinderen zich te ontwikkelen tot gecijferde burgers die redeneren, reflecteren en rekenen met betekenis.

Alle vernieuwingen op een rij

De Rijke Rekenvraag stimuleert wiskundig denken

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker

De Rijke Rekenvraag stimuleert wiskundig denken


Een uitdagende, open vraag die je op meerdere manieren kunt benaderen.

  • Stimuleert diep begrip van wiskundige concepten
  • Bevordert probleemoplossend denken
  • Niet het antwoord, maar de gekozen aanpak staat centraal
  • Kinderen leren vertrouwen op hun eigen denkkracht
  • Elke basisweek een Rijke Rekenvraag

 

Rijke Rekenvraag_wig5

FAQ Accordion End - 1

Meer aandacht voor Spelenderwijs rekenen

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker

Meer aandacht voor Spelenderwijs rekenen

 

Je kunt nog eenvoudiger extra variatie aan brengen met andere werkvormen. De katernen Spelenderwijs rekenen zitten boordevol suggesties om het rekenonderwijs met spel en spelelementen vorm en inhoud te geven. Uiteraard sluiten de werkvormen aan bij de doelen en didactiek van De wereld in getallen.

 

De blokhandleidingen van groep 3 t/m 5 geven bij verschillende le ssen een suggestie om spelenderwijs aan de slag te gaan met een lesonderdeel of taak uit de conditietraining. Ook staan er vooraan in de blokhandleiding suggesties voor buitenspelen en spelen in de hoeken.

 

image-png-2

FAQ Accordion End - 3

Efficiëntere instructie

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker

Efficiëntere instructie

 

De instructiefase wordt in diverse lessen ingekort, waardoor je meer tijd hebt voor observeren, oefenen en automatiseren:
•    Verschillende filmpjes zijn gemarkeerd als optioneel
•    Waar mogelijk is er geen overlap tussen instructie en startopgave
•    Uitwerkingen van opgaven bevatten minder digibordschermen


Bij een leerdoel werden voorheen het voorgaande en het volgende leerdoel getoond. Dat gebeurt vanaf schooljaar 2026-2027 niet meer, zodat de focus volledig ligt op het leerdoel van die les. Voor jou is het stukje leerlijn handige informatie, daarom blijft het wel zichtbaar in het draaiboek.
Lesdoel aanduiding


In De wereld in getallen staat voortaan bij elk leerdoel duidelijk aangegeven of het een nieuw doel, een vervolgdoel of een herhaaldoel is. Met in het kort de essentie van het leerdoel erbij. Dit helpt je om eenvoudiger te bepalen welke fasen van het directe-instructiemodel je in kunt zetten.

FAQ Accordion End - 4

Inhoudelijke vernieuwingen

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker

Inhoudelijke vernieuwingen

  • Er is nog meer aandacht voor het betekenis verlenen zodat kinderen de relatie tussen context en bewerking goed begrijpen.
  • In de leerwerkboeken worden de denkwolken voor hulpsommen op verschillende plekken geschrapt. Dit maakt het voor de kinderen duidelijker wat ze moeten doen.
  • Op diverse plekken denkwolken weggehaald ten behoeve van meer overzicht en duidelijkheid voor het kind.
  • De leerlijn Oriëntatie getallen in groep 3 wordt aangepast om de opbouw voor de kinderen logischer te maken.
  • In groep 5 komen de lessen over lijn- en staafdiagrammen eerder aan bod.
  • In groep 6 worden cijferend en kolomsgewijs rekenen meer uit elkaar getrokken. Dit voorkomt verwarring bij de kinderen over de aanpak.
  • Voor een logischere opbouw worden enkele opgaven bij de startles breuken in groep 6 aangepast.

 

 

FAQ Accordion End - 5

Ditaal Vrij Oefenen in Bingel

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker

Digitaal Vrij Oefenen in Bingel

 

Met de nieuwe optie Vrij oefenen in Bingel gaan kinderen zelfstandig aan de slag. Per leerdoel automatiseren en memoriseren ze bouwstenen uit de Rekenmuur. 
Vrij oefenen staat op zichzelf: de resultaten hebben geen effect op andere taken in Bingel.

 

FAQ Accordion End - 6

Van twee naar drie werkwijzen

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker

Van twee naar drie werkwijzen

 

Met De wereld in getallen beschik je over een uitgebalanceerde mix van gedrukte en digitale leermiddelen. De instructie geef je via het digibord.
Hoe de kinderen de leerstof verwerken, automatiseren en oefenen bepaal jij: volledig op papier, volledig digitaal of [nieuw!] een combinatie van beide. 
Je kunt  per leerjaar een van de drie werkwijzen kiezen en elk jaar de keuze aanpassen.

 

beeld_flexibel_LWB_digitaal_170925

FAQ Accordion End - 7

Aanvulling op de draaiboeken

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker

Aanvulling op de draaiboeken

 

Om gericht observeren makkelijker te maken, worden de formulieren voor blokvoorbereiding en blokobservatie geïntegreerd met het draaiboek. Dit helpt om het blok beter voor te bereiden en geeft beter zicht op de voorwaardelijke doelen. Ook krijg je zo de kinderen die extra instructie nodig hebben of extra moeten oefenen met Power en Speed beter in beeld

 

FAQ Accordion End - 8

En wat nog meer ...

  • Werkboek en Takenboek worden opgesplitst in 2 boeken; geen omkeerboeken meer
  • Werkboek en Takenboek per 2 blokken
  • 1 A4 werkboek bij basis digitaal
  • Toetsboeken worden vervangen door printbladen 

Deze ondersteuning kun je vanuit Malmberg verwachten

Hierboven zijn alle vernieuwingen voor je op een rij gezet, je kunt ze ook downloaden in deze flyer.
Gedurende het schooljaar 2025-2026 zullen wij deze vernieuwingen aanvullen en je informeren over wat dit exact voor je betekent.


Tijdens webinars presenteren we de vernieuwingen en beantwoorden we veelgestelde vragen. Waar nodig passen we ook de handleiding van de methode aan, zodat je altijd met actuele informatie werkt.


De materialen worden ook vernieuwd. Als bestaande gebruiker ontvang je in het schooljaar 2026-2027 automatisch de nieuwe materialen vanuit ons wanneer je je bestelling plaatst. Zo start je ieder schooljaar met de meest actuele versie van je vertrouwde methode. Je methodespecialist of contactpersoon vanuit je EDV kan je meer vertellen over de leveringen en het bestellen van deze materialen.


Je methodespecialist is er voor al je vragen en denkt graag met je mee. ICT-coördinatoren en IB’ers ontvangen daarnaast specifieke informatie over eventuele aanpassingen. Zo is iedereen op school tijdig op de hoogte van wat er verandert.

 

De wereld in getallen is altijd up-to-date

We leggen voortdurend ons oor te luisteren bij leerkrachten zoals jij en updaten onze methodes wanneer nodig. Daarom kun je erop vertrouwen dat een methode van Malmberg altijd aansluit bij de nieuwste kerndoelen én bij de lespraktijk. Dit betekent minder zorgen voor jou, meer ruimte voor inspirerend rekenonderwijs en kinderen die elke les groeien.