Het curriculum van het basisonderwijs verandert. De nieuwe kerndoelen leggen de nadruk op kennis, basisvaardigheden en grotere samenhang tussen en binnen vakken.
De kerndoelen veranderen niet allemaal tegelijk, maar worden in een doordachte volgorde, gefaseerd ingevoerd. Dat vraagt om een planmatige aanpak binnen scholen, waarbij keuzes in implementatie logisch op elkaar volgen.
Malmberg ondersteunt scholen hierbij met methodes die inhoudelijk aansluiten op de nieuwe kerndoelen en die bijdragen aan toekomstbestendig en samenhangend onderwijs. Zo helpen we scholen stap voor stap bij het vormgeven van deze verandering.
Hieronder lees je:
De huidige kerndoelen dateren uit 2006 en sluiten niet meer aan bij de eisen van deze tijd. Ze zijn vaak algemeen geformuleerd en bieden leerkrachten weinig houvast.
De nieuwe kerndoelen zijn gericht op:
Na een overgangsperiode moeten scholen hun onderwijs op de definitieve kerndoelen hebben aangepast. De methode-experts van Malmberg volgen de actualisatie van de kerndoelen op de voet en actualiseren waar nodig (onderdelen van) de nieuwste versies van onze methodes. Zij passen ook de leerlijnen aan, zodat die naadloos aansluiten op de nieuwe kerndoelen. Daardoor zijn scholen die onze methodes gebruiken gegarandeerd klaar voor de toekomst.
Je kunt er als school ook voor kiezen om je onderwijsaanbod zelf in te richten. Op dit moment zijn er echter nog geen leerlijnen uitgewerkt voor de nieuwe kerndoelen. SLO gaat dit wel doen, maar waarschijnlijk komen deze leerlijnen pas beschikbaar als de wettelijke verplichting al ingaat.
De nieuwe kerndoelen worden na vaststelling wettelijk verankerd. Er komt een overgangsperiode waarin scholen hun onderwijsaanbod kunnen aanpassen.
Scholen krijgen dus enkele jaren de tijd om zich inhoudelijk en organisatorisch voor te bereiden en hun onderwijs aan de nieuwe kerndoelen aan te passen.
Tijdlijn: gefaseerde invoering en aanbod
Onze taalmethodes Staal en Taal actief sluiten nu al volledig aan op de nieuwe kerndoelen voor Nederlands. Ze vormen een stevige basis voor taalvaardigheid en leren kinderen om taal functioneel in te zetten in andere vakgebieden. Binnen één thema worden alle taaldomeinen – lezen, schrijven, spreken, luisteren en woordenschat – geïntegreerd aangeboden. Deze samenhang helpt kinderen om taal doelgericht en in context te gebruiken: om te begrijpen, zich uit te drukken en effectief te communiceren.
SLO en OCW adviseren scholen om nu al te starten met de nieuwe kerndoelen. Onze methodes ondersteunen dit volledig. Bovendien zorgt Malmberg ervoor dat taal en tekstbegrip vanaf 2027 naadloos gekoppeld kunnen worden aan wereldoriëntatie. De nieuwe edities van Lijn 3 en Klinkers vormen daarbij een sterke basis voor een doorlopende leerlijn richting Staal en Taal actief.
Ook rekenen krijgt een centrale plaats in de curriculumvernieuwing. De nieuwe kerndoelen voor rekenen leggen meer nadruk op inzicht, probleemoplossend denken en het toepassen van rekenvaardigheden in realistische contexten. De actuele edities van De wereld in getallen en Pluspunt sluiten ook al aan op deze doelen. In schooljaar 2026-2027 krijgen beide methodes een update waardoor de aansluiting nóg beter wordt. In deze updates worden ook wensen van scholen meegenomen, zoals meer aandacht voor automatiseren, spelend rekenen, verhaalsommen en differentiatie. De visie en didactiek blijft hetzelfde zoals je van ons gewend bent.
In 2027 worden de kerndoelen voor mens & maatschappij, mens & natuur en burgerschap vastgesteld. Deze nieuwe doelen vragen om een fundamenteel andere benadering dan de huidige. Zo wordt het aanbod verzwaard met onderwerpen uit het voortgezet onderwijs, worden zes tijdvakken gehanteerd in plaats van tien en komt er meer aandacht voor de wereld als context. Daarnaast wordt de samenhang met taal en burgerschap structureel verankerd.
Malmberg ontwikkelt vanwege de ingrijpende wijzingen van de kerndoelen een volledig nieuwe methode voor wereldoriëntatie. Deze methode sluit vanaf schooljaar 2027-2028 volledig aan op de nieuwe kerndoelen en maakt thematisch werken mogelijk. De methode biedt een stevige kennisbasis en sluit naadloos aan op onze taalmethodes, waardoor kinderen kennis verdiepen, vaardigheden ontwikkelen en betekenisvol leren in samenhang met de wereld om hen heen.
Malmberg adviseert om pas vanaf 2027 een nieuwe methode voor wereldoriëntatie te implementeren.
Hoe ver is SLO met het ontwikkeltraject?
In april 2025 leverde SLO in opdracht van het ministerie van OCW de herziene definitieve conceptkerndoelen en de functionele kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde op. Deze conceptkerndoelen zijn in de eerste helft van 2024 beproefd met meer dan 200 scholen in de onderwijspraktijk. Ook zijn er sessies met experts Nederlands en rekenen en wiskunde gehouden. De opgehaalde feedback is gewogen en verwerkt in deze definitieve set. Ondertussen werkt SLO aan een advies over de toekomst van het Referentiekader Taal en Rekenen.
De conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn begin maart 2024 opgeleverd. Deze worden momenteel door scholen in heel Nederland beproefd op bruikbaarheid. De verwachting is dat we deze definitieve conceptkerndoelen voor de zomer van 2025 opleveren.
In mei 2025 zijn de Functionele kerndoelen burgerschap (concept) en digitale geletterdheid (concept) opgeleverd. Deze conceptversies gaan eind mei de fase van beproeven in. Op basis van de opgehaalde feedback worden de functionele kerndoelen waar nodig bijgesteld. Daarna overhandigen we de functionele kerndoelen formeel aan het ministerie van OCW. De laatste formele stap is het vaststellen in wet- en regelgeving. Het ministerie besluit wanneer de functionele kerndoelen worden ingevoerd en alle scholen eraan gehouden zijn.
De nieuwe kerndoelen Nederlands zijn bekend en Staal 2 is volledig afgestemd op de nieuwe kerndoelen Nederlands, zoals opgesteld door het SLO. Dit hebben wij uitgebreid toegelicht in bijgevoegd document.
De nieuwe kerndoelen Nederlands zijn bekend en Taal actief 5 is volledig afgestemd op deze nieuwe kerndoelen, zoals opgesteld door het SLO. Dit hebben wij uitgebreid toegelicht in bijgevoegd document.
De nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde (SLO, april 2025) zijn bekend en Pluspunt is volledig afgestemd op deze nieuwe kerndoelen, zoals opgesteld door SLO. Dit hebben wij uitgebreid toegelicht in bijgevoegd document.
De nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde (SLO, april 2025) zijn bekend en De wereld in getallen is volledig afgestemd op deze nieuwe kerndoelen, zoals opgesteld door SLO. Dit hebben wij uitgebreid toegelicht in bijgevoegd document.
In het basisonderwijs leren kinderen bij burgerschap over vrijheid, gelijkheid en hun grenzen. Ze leren deze waarden te respecteren en na te streven voor iedereen in de maatschappij. Taal speelt hierbij een cruciale rol. Hoe komt burgerschap terug in Staal 2?
In het basisonderwijs leren kinderen bij burgerschap over vrijheid, gelijkheid en hun grenzen. Ze leren deze waarden te respecteren en na te streven voor iedereen in de maatschappij. Taal speelt hierbij een cruciale rol. Hoe komt burgerschap terug in Taal actief 5?
In november zijn ook de conceptkerndoelen van de leergebieden mens en natuur, mens en maatschappij, moderne vreemde talen, kunst en cultuur én bewegen en sport gepubliceerd. Kerndoelenteam Bewegen en sport vertelt.
De definitief vastgestelde conceptkerndoelen Nederlands, die onlangs aan het ministerie van OCW zijn opgeleverd, zijn zo opgebouwd en geformuleerd dat ze rijk, betekenisvol, actief en samenhangend taalonderwijs stimuleren. Daardoor wordt het taalonderwijs ook in andere leergebieden functioneler en zullen leerlingen en leraren het leergebied Nederlands als boeiender, uitdagender en relevanter ervaren, zo is de verwachting.
De kerndoelenteams Burgerschap en Digitale geletterdheid hebben in oktober de conceptkerndoelen voor deze leergebieden aangeboden aan het ministerie van OCW. Een mijlpaal, nog niet eerder kenden de twee leergebieden eigen kerndoelen.
Onderwijs moet toegankelijk én inhoudelijk relevant zijn voor álle leerlingen, met doelen en inhouden die voor iedereen passend zijn. De actualisatie van de kerndoelen biedt hiervoor een uitgelezen kans. Een aantal intensief betrokkenen vertelt over de samenwerking en het belang van passende kerndoelen voor álle leerlingen.