Gelukskoffer

Ontdek onze onderwijsmethode voor het basisonderwijs

Informatie per jaargroep

Gelukskoffer is een wetenschappelijk onderbouwde methode voor het basisonderwijs, gebaseerd op de positieve psychologie.
In iedere groep keren 7 thema's terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen
en geluk doorgeven.

Wil je uitgebreider kennismaken met Gelukskoffer? Vraag dan het gratis informatiepakket en de proeflessen aan.

 

Groep 1 en 2

Ollie, Lukkie & Ruupie op avontuur

In de allerleukste opgepimpte koffer voor kleuters maken de handpoppen Ollie, Lukkie en Ruupie kennis met kinderen van groep 1/2. Kleuters leren Ollie, Lukkie en Ruupie beter kennen in voorleesverhalen en door liedjes en spelletjes. Ze gaan samen met deze mascottes op reis naar de verschillende geluksthema's.

Elke week komen Ollie, Lukkie & Ruupie terug voor nieuwe verhalen en activiteiten!

In het kort:

  • handpoppen als materialen
  • aansluitend bij thema's
  • bestaande routine groep vervangen
  • een verhaal per les mogelijk

Groep 3

Geluksrad

Het Geluksrad in groep 3 is uniek. Elke keer wanneer er een nieuw geluksthema start, draaien de kinderen met het geluksrad - bepaalt welke geluksopdracht ze gaan doen binnen dit thema. Hierdoor wordt het geluksthema voor de kinderen concreet.

Naast het Geluksrad zijn er ook geluksopdrachten, voorgelezen verhalen, liedjes, een klassenkaart en bewegingsactiviteiten. Allemaal om samen met de kinderen het geluk in eigen leven te ervaren.

In het kort:

  • draaiend rad
  • bestaande items mooi met in kaarten
  • herkenbaar voor eigen leermiddel

Groep 4

Jongste Geluksprofessor geeft spelenderwijs lessen in geluk

De kinderen in groep 4 maken in een serie van 7 gelukslessen kennis met Cees Brakenhoff – een 9-jarige geluksprofessor – genaamd door Hans Thijs gekozen als zijn 'Jongste de Wereld'.

Binnen de verschillende thema's geeft de jongste geluksprofessor tips aan kinderen over hoe je gelukkig kan worden. Daarbij worden er op een interactieve manier lessen gegeven. Bijvoorbeeld: kinderen ontwerpen een gelukshart, bedenken eigen geluksopdrachten en de klassenkaart.

In het kort:

  • jongste geluksprofessor geeft les
  • eigen gelukshartje
  • geluksposter ontworpen

Groep 5

Lukkie en Ruupie illustratie voor groep 5

Aansprekend verhaal bij ieder thema

Een paard met een grote X, drankautomaat met bevroren drankje, of de straat waar jouw familie woont: allemaal onderwerpen uit aansprekende verhalen die zorgen voor inspiratie.

Naast de verhalen worden opdrachten gericht op positieve elementen als 'dankbaarheid' of 'positieve kanten van de persoon zelf' uitgelicht in de werkbladen.

In het kort:

  • aansprekende verhalen
  • positieve elementen van de mens
  • opdrachten gekoppeld aan thema's

Groep 6

Theorie positieve psychologie in kindertaal

In groep 6 krijgt een stukje positieve psychologie de betekenis die begrijpelijk is voor kinderen. Dankzij de wetenschappelijke onderbouwing van de methode, krijgen de leerlingen gelukslessen die zijn gebaseerd op de nieuwste theoretische inzichten die de positieve psychologie biedt.

In het kort:

  • moderne theorie (uit de huidige geluk)
  • materiaal opgebouwd aan de theorie
  • opdrachten die kinderen raken
Gelukskoffer theorie illustratie voor groep 6

Groep 7

Schrijver Joseph Oubelkas introduceert thema's

Joseph Oubelkas (bekend van bestseller 400 brieven van mijn moeder), introduceert in korte, aansprekende filmpjes de zeven geluksthema's voor groep 7. Met zijn persoonlijke en inspirerende verhaal laat hij zien dat geluk een keuze is.

Nadat de leerlingen over de zijns persoonlijke belevingen hebben nagedacht, volgen er oefeningen, filmpjes, spelletjes, verhalen, creatieve opdrachten, klassengesprekken en een geluksposter.

In het kort:

  • geïnspireerd door verhaal van Joseph Oubelkas
  • realistische en concrete voorbeelden
  • multimediaal leren

Groep 8

Gelukswijzer

Kinderen in groep 8 maken met een interactief ontwerp in hun boek, hun persoonlijke wijzer die Malmberg 'Gelukswijzer' noemt. In het leven moet elke mens eigen geluk creëren.

Met de Gelukswijzer ontdekken leerlingen op welke manier ze geluk kunnen creëren. De wijzer laat ze werken met de dingen die voor hen belangrijk zijn. Daarnaast kijken ze ook waar ze op dit moment staan op hun gelukswijzer. Het doel van de Gelukswijzer is inzien dat kinderen hun geluk zelf kunnen beïnvloeden.

In het kort:

  • eigen (Milou) ontwerpkunst Werkt o.e.a. Bridge
  • alles gepresenteerd vanuit eenvoud
  • geluk overdraagbaar op mensen naar realistische context
Deskundig en persoonlijk advies

Deskundig en persoonlijk advies

Wilt u advies over Gelukskoffer? Ons team staat voor u klaar. Onze onderwijsadviseurs kennen het onderwijs door en door, beantwoorden al uw vragen en denken met u mee over implementatie in uw eigen situatie.