Opbouw en structuur
Na klar bestaat uit zes Kapitel met elk zes Lektionen, tweemaal Differenzierung en een Lernbox. In het extra introductiehoofdstuk (Kapitel Start) in leerjaar 1/2 maken de leerlingen kennis met Duits als taal, de Duitstalige landen en met de opzet van de methode. Kapitel 1 tot en met 5 zijn voor alle leerlingen en Kapitel 6 is keuzemateriaal. Heb je als docent de ruimte in het rooster om het jaar af te sluiten met Kapitel 6, dan kan dat. Heb je die ruimte niet, dan kun je Kapitel 6 overslaan. In elk Kapitel staat een stad uit een van de Duitstalige landen centraal. De bronnen uit het hoofdstuk hebben een relatie met het thema van het hoofdstuk. Op deze manier is kennis van land en volk stevig verankerd in de leerlijn.
Opbouw hoofdstuk
Elk Kapitel is opgebouwd uit twee delen. In Lektion 1 t/m 3 werk je toe naar de Finale spreekopdracht, in Lektion 4 tot en met 6 naar de Finale schrijfopdracht. De Finale is steeds een productieve taak die de leerling zelf kiest.
Je sluit het Kapitel af met de Lernbox. Hier vindt de leerling een overzicht van alle woorden, zinnen en grammatica van het Kapitel en een checklist om te bepalen en te controleren hoe de voorbereiding op de toets verloopt.
Blended werken
Kies zelf wat je op papier doet en wat digitaal. Alle leerlingen ontvangen bij een leerwerkboek ook een licentie voor de online leeromgeving. Alles uit het leerwerkboek vind je ook online. Zo kun je als docent zelf kiezen welke onderdelen je in het boek behandelt en wat je liever digitaal laat maken.
Als je leerlingen digitaal werken, kun je realtime de voortgang van je leerlingen volgen. Handig om het huiswerk te controleren, maar ook om te bepalen met welke onderdelen de klas nog moeite heeft.
Digitale extra's
In de online leeromgeving vinden leerlingen extra oefen- en testmateriaal:
- waarmee leerlingen woordjes kunnen leren;
- waarmee leerlingen Redemittel kunnen leren;
- de adaptieve grammaticatrainer waarmee elke leerling grammatica volgens een individuele leerroute traint;
- aan het einde van elke les, waarmee leerlingen kunnen testen of ze de kennisonderdelen (woorden, Redemittel en grammatica) beheersen;
- aan het einde van een unit, waarmee leerlingen kunnen checken of ze klaar zijn voor de kennistoets.
Zo kunnen je leerlingen zich optimaal voorbereiden op de toets.