Lijn 3

Lijn 3

Met de nieuwe Lijn 3 zorg je dat kinderen genieten en profiteren van de beste taal-leesbasis:

✔ Iedere dag veel en samen lezen
✔ 8 wereldoriënterende thema's
✔ Regie en flexibiliteit voor de leerkracht

Beoordelingspakket en proeflicentie

Lijn 3

Voorbereiden op het kiezen van een nieuwe methode

De visie van Lijn 3 op lezen in groep 3

Afwisselend formeel en spelend leren

Groep 3 is een bijzondere en vaak diverse groep. Sommige kinderen kunnen al heel geconcentreerd werken, terwijl anderen vooral lekker willen spelen. In Lijn 3 gaan spelen en leren daarom hand in hand met een mooie mix van formeel en spelend leren. Niet alleen maar stilzitten aan hun tafeltje, maar afwisselende werkvormen die voortborduren op alles wat de kinderen in groep 1-2 hebben geleerd. Tijdens de speciale instapweek aan het begin van het jaar maken ze kennis met elkaar en met de methode. Zo laat Lijn 3 alle kinderen zachtjes landen in groep 3.

Soepel overstappen op een nieuwe methode

Ben je toe aan een nieuwe lesmethode? Dan is het zaak om het proces grondig én vlot te doorlopen. Deze visuele route laat op een leuke wijze zien welke service en hulpmiddelen er worden aangeboden tijdens het keuzeproces. Wij helpen je op weg om tot de juiste beslissing te komen.

Download de Routeplanner

Tip: De gloednieuwe Routeplanner is er ook in posterformaat. Print de plaat uit en hang ‘m op in de lerarenkamer, dan profiteren je collega’s er ook van.

Back

Go to previous tab
Back button

De drie belangrijkste redenen om voor Lijn 3 te kiezen

Iedere dag veel en samen lezen

Het eigen leesboek, informatieve en verhalende biebboekjes, samenleesteksten en leesspellen: een groot en gevarieerd aanbod van teksten en boeken garandeert leeskilometers vol leesplezier. Om het groepsgevoel te stimuleren, begint en eindigt elke les gezamenlijk. Tijdens de les lezen kinderen met verschillende leesniveaus zoveel mogelijk samen, uiteraard met oog voor de onderlinge verschillen.

Acht aansprekende wereldoriënterende thema’s

Acht wereldoriënterende thema’s lopen als een rode draad door het lesprogramma. Je kunt ze eenvoudig verrijken of verbinden met andere vakken of schoolbrede activiteiten. Animaties en filmpjes met echte acteurs brengen de thema’s tot leven en geven zowel context als samenhang aan de lessen. Elk thema heeft zelfs een eigen lied!

Regie en flexibiliteit voor de leerkracht

Jij hebt de regie: met Lijn 3 kun je gemakkelijk een lesprogramma samenstellen dat past bij jouw groep en de visie van je school. De gebruiksvriendelijke digibordsoftware maakt het nog eenvoudiger. Het onderscheid tussen wat moet en wat mag is glashelder. En er is voldoende ruimte voor leuke extra’s zoals de Leesweken en Wereldsnacks.

Bekijk de video en de brochure

In de introductievideo geeft Juf Armanda je een inkijkje in de nieuwe Lijn 3.

De informatiebrochure geeft je een uitgebreide indruk van:

  • Inhoud en didactiek
  • Structuur en organisatie
  • De materialen van Lijn 3, met veel voorbeeldpagina's en -schermen.

Download de brochure

Blader online door de boeken…

Benieuwd hoe het lesmateriaal van Lijn 3 eruitziet? Bekijk dan de bladerboeken hieronder.

De complete boeken inzien en beoordelen? Bestel het beoordelingspakket voor een goede eerste indruk.

Perfecte aansluiting bij Lijn 3

In Lijn 3 gaan lezen, schrijven en spelling hand in hand. Het op deze volgorde aanbieden van deze domeinen is bewezen effectief en alleen te vinden in Lijn 3. Met de combinatie van Lijn 3 en de schrijfmethode Klinkers leren de kinderen eerst een letter lezen, die ze dezelfde dag gaan schrijven. In de week erna leren ze woorden spellen met de geleerde letters. De lettervolgorde, de liniatuur, de jaarplanning en de thema’s van Lijn 3 en schrijfmethode Klinkers zijn volledig op elkaar afgestemd.

Lees meer over Klinkers

Duik dieper in Lijn 3

Klik op één van de tabs hieronder om meer te lezen over dat onderwerp.

Wereldoriënterende thema's

Jonge kinderen blinken uit in nieuwsgierigheid. Lijn 3 bevat acht wereldoriënterende thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind en inspelen op die ontdekkingsdrang. Net als in de vorige editie lopen de thema’s als een rode draad door het lesprogramma. Ze zijn eenvoudig te verrijken of te verbinden met andere vakken of schoolbrede activiteiten.

Verbinding wereldoriëntatie en taal

Elk thema biedt meerdere Wereldsnacks: korte activiteiten die wereldoriëntatie en taal met elkaar verbinden. Bijvoorbeeld over vogels die heten zoals ze klinken of de herkomst van streetdance. Als leerkracht heb je alle gelegenheid om de thema’s nog meer tot leven te brengen met themahoeken, leeshoeken, extra activiteiten, uitstapjes en nog veel meer.

Voorbeeld thema Smullen maar
  • Het leesboek vertelt over een kok die boodschappen gaat doen voor het restaurant.

  • In het prentenboekverhaal wordt gekookt voor belangrijk bezoek.

  • De informatieve tekst is een recept.

  • De themafilmpjes tonen hoe een kok en hulpkok samen een gerecht bereiden.

  • Voor de eindopdracht schrijven de kinderen een recept dat ze presenteren.

Didactiek

Lijn 3 is een evidence-based methode met uitsluitend activiteiten die bewezen bijdragen aan beter leren lezen. Met de letter centraal, directe instructie, hardop denkend voordoen (modellen), samen lezen en voor-koor-door-lezen doe je wat werkt. Cruciaal voor een stevige leesbasis en het verdere schoolsucces van de kinderen.

De letter centraal

Wanneer kinderen leren lezen met kapstokwoorden, bestaat het risico dat ze zich de elementaire leeshandeling onvoldoende eigen maken. Als eerste taal-leesmethode in Nederland nam Lijn 3 daarom niet hele woorden, maar het aanleren van letters als basis.

Directe instructie

Volgens onderzoek is expliciete directe instructie een belangrijk bouwblok van een effectieve leesles. Lijn 3 volgt het IGDI-model: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie. Hierbij ontvangen de kinderen expliciete directe instructie op niveau, maar begint en eindigt de les gezamenlijk.

GRRIM

De lessen lezen, spelling en taal volgen GRRIM, het Gradual Release of Responsibility Instruction Model. In dit model is de les opgebouwd uit vier stappen, wat volgens onderzoek een groot positief effect heeft op de leerprestaties:

  • Instructie: de leerkracht doet voor

  • Begeleid oefenen: de leerkracht en het kind oefenen

  • Samen oefenen: de kinderen oefenen samen

  • Zelf oefenen: het kind oefent zelf

Meer dan lezen

Lijn 3 is een complete methode die meerdere elkaar versterkende domeinen omvat. De domeinen leesbevordering en wereldoriëntatie lopen er als een rode draad doorheen. In elk thema komen de domeinen lezen, spelling en taal aan bod. En taal-leesmethode Lijn 3 en schrijfmethode Klinkers sluiten naadloos op elkaar aan. Zo geeft Lijn 3 de lees- en taalvaardigheid van kinderen een vlucht.

Samen lezen

Het aantal gelezen woorden bepaalt het succes van de leesles. Daarom zijn de lessen ingericht op het lezen van zoveel mogelijk woorden en zinnen. Kinderen van verschillende niveaus lezen bovendien samen, zodat ze van elkaar leren. Elke les begint en eindigt gezamenlijk, ook gaan de kinderen aan de slag met samenleeskaarten en leesspellen die aansluiten bij de verschillende leerlijnen.

Leesbevordering

De kinderen maken veel leeskilometers met een groot en gevarieerd aanbod van leesteksten en -boeken. Als extra zijn er drie Leesweken. Tijdens deze weken gaan de kinderen op Boekenreis: samen lezen, zelf lezen en praten over boeken met werkvormen als Raad de titel, Boekenkring en Boekenrotonde.

Lezen, schrijven en spelling in samenhang

De lettervolgorde, liniatuur, jaarplanning en thema’s van Lijn 3 en schrijfmethode Klinkers zijn volledig op elkaar afgestemd. Komt een leesletter voor het eerst aan bod in Lijn 3? Dan biedt Klinkers die letter op dezelfde dag aan als schrijfletter. Een week later volgt de letter in de spellinglessen van Lijn 3, die allemaal een kort dictee bevatten.

Organisatie: glasheldere structuur

Elk thema heeft dezelfde opbouw, materialen en routines. Dit brengt duidelijkheid en rust in de klas. Het onderscheid tussen wat moet en wat mag is glashelder. Zo kun je vol vertrouwen een lesprogramma samenstellen dat precies past bij jouw groep 3. Met voldoende ruimte voor eigen invulling en extra’s, zoals Leesweken en Wereldsnacks.

Jij hebt de regie

Maatwerk is belangrijk, zeker in groep 3. Aan de hand van het duidelijke onderscheid tussen basis en extra’s stel je eenvoudig een lesprogramma samen dat inspeelt op de behoeften van jouw groep. De uitgebreide handleiding bevat tal van handige aanwijzingen die je hierbij helpen.

Makkelijk volgprogramma

Om de vorderingen van de kinderen goed bij te houden, staat elke les in teken van één doel. Met de praktische en compacte kijklijsten is snel duidelijk welk kind extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft en hoe je die kunt aanbieden. Zo ben je hier zo weinig mogelijk kostbare onderwijstijd aan kwijt.

Jaarindeling
  • Instapweek en 8 thema’s van 4 weken.
  • Uitloopweken voor herhaling, signalering en leesbevordering (de leesweken).
  • De thema’s zijn samengesteld in nauw overleg met leerkrachten van meerdere basisscholen.
  • Vol aanknopingspunten voor themahoeken, leeshoeken en extra thematische activiteiten.

Thema-indeling
  • Ieder thema duurt 4 weken.
  • De basislessen duren gemiddeld 1,5 tot 2 uur per dag.
  • Dit kun je aanvullen met extra lessen, naar gelang de behoeften van je groep en de visie van je school.

Prentenboek en leesboek voor ieder thema

Elk thema komt met een prachtig prentenboek voor klassikaal gebruik, gemaakt door prijswinnende auteurs en illustratoren zoals Bette Westera en Djenné Fila. Per thema zijn er acht samenleeskaarten die je gebruikt voor duolezen, papegaailezen en theaterlezen. Elk kind krijgt voor ieder thema een eigen leesboek, door kinderboekenschrijvers geschreven en met veel variatie in illustraties en soorten teksten, en een eigen werkboek.

Prentenboek en leesboek voor ieder thema

Elk thema komt met een prachtig prentenboek voor klassikaal gebruik, gemaakt door prijswinnende auteurs en illustratoren zoals Bette Westera en Djenné Fila. Per thema zijn er acht samenleeskaarten die je gebruikt voor duolezen, papegaailezen en theaterlezen. Elk kind krijgt voor ieder thema een eigen leesboek, door kinderboekenschrijvers geschreven en met veel variatie in illustraties en soorten teksten, en een eigen werkboek.

9 gloednieuwe leesspellen

Er zijn niet minder dan negen gloednieuwe leesspellen die precies aansluiten op de aangeboden doelen. De spellen zijn zo ontwikkeld dat elk kind veel letters, woorden en zinnen leest.

Werken in combinatiegroepen

Zowel voor combinatiegroep 2/3 als combinatiegroep 3/4 bevat Lijn 3 een organisatieschema om je onderwijs efficiënt te organiseren. Met thema’s van vier weken (een week langer dan bij de vorige editie) en een leescircuit op oefendagen is werken in een combinatiegroep verrassend eenvoudig.

Differentiatie

Samen lezen, dat is waar Lijn 3 voor staat. Elke les start en eindigt daarom gezamenlijk. Kinderen met verschillende leesniveaus lezen zoveel mogelijk samen, uiteraard met oog voor de onderlinge verschillen. Zodat ze met én van elkaar leren.

Convergente differentiatie

Lijn 3 werkt vanuit convergente differentiatie. Hierbij bereiken alle kinderen in de groep minimaal de gestelde doelen. Dus ook de kinderen die moeite hebben met bepaalde aspecten van het lezen. De aanpak is gebaseerd op de principes van Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie (IGDI). Daar voegt Lijn 3 een element aan toe: speciale aandacht voor kinderen die al kunnen lezen.

Twee leeslijnen, één groep

Alle kinderen lezen in hetzelfde leesboek, maar voor de goede lezers zijn er teksten op een hoger niveau. Zo leest de hele groep hetzelfde verhaal en kun je de inhoud klassikaal nabespreken. Dit bevordert de betrokkenheid en het leesbegrip van alle kinderen. Voor beide niveaus zijn een werkboek en rijtjesboek beschikbaar. De samenleeskaarten zijn er in varianten met dezelfde en verschillende niveaus, afhankelijk van de samenstelling van het groepje.

Extra ondersteuning én uitdaging

Kinderen die moeite hebben met het nieuwe leesdoel krijgen verlengde instructie. Zijn er kinderen die dan nog steeds moeite hebben om bij te blijven? Voor hen zijn er extra ondersteunende lessen: instructie op maat. En om extra uitdaging te bieden, bevatten werk- en rijtjesboeken op beide niveaus oefeningen die uitnodigen om een stapje verder te gaan.

Differentiatie in het circuit

In het circuit lezen de kinderen bij de halte ‘oefenen’ op hun eigen niveau: zowel in hun eigen werkboek als in het rijtjesboek en leesboek. Ook bij de andere haltes zijn de leeskaarten en leesspellen uitgewerkt op twee niveaus. En met de flexhalte bied je naar eigen inzicht maatwerk aan.

Samenhang en doorgaande lijn

Schrijven en lezen ondersteunen elkaar. Daarom hebben we Lijn 3 en onze schrijfmethode Klinkers volledig op elkaar afgestemd. Wat de kinderen leren in de ene les, passen ze daarna toe in de andere.

Lijn 3 en Klinkers combineren

Als je Lijn 3 en Klinkers combineert, is alles op elkaar afgestemd: de lettervolgorde, de jaarplanning, de thema’s en de liniatuur. Dat ziet er in de praktijk als volgt uit:
1. De kinderen leren een letter lezen.
2. Dezelfde dag leren ze die letter schrijven.
3. In de week erna leren ze er woorden mee spellen.

Elke spellingsles bevat een kort dictee dat de kinderen in hun spellingwerkboek schrijven. Het werkboek heeft dezelfde liniatuur als Klinkers en is geschikt voor verbonden schrift en blokschrift.

Doorgaande lijn

Ook aan de aansluiting met het kleuteraanbod en de taalmethodes van Malmberg in groep 4 is gedacht. Zo vind je de klankgebaren en de hakkaarten van Staal en de spellingcategorieën van Taal actief terug in Lijn 3. Werk je met Staal? Dan kun je de spellinglessen van Lijn 3 vanaf thema 5 vervangen door het aanbod Staal groep 3.

Bekijk het webinar

Laat je bijpraten door de methodespecialisten van Malmberg tijdens het webinar over Lijn 3. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen. Het webinar duurt ongeveer 45 minuten. Je kunt ook vragen stellen. Deze worden via e-mail beantwoord.

Meld je aan

Meer weten over deze methode?

Vraag alles wat je wilt weten over deze methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.

Plan een afspraak

← Terug naar Voorbereiden

Probeer Lijn 3 gratis uit

Vraag het beoordelingspakket aan

De beste manier om de methode te ervaren, is door zelf het lesmateriaal in handen te hebben. Daarnaast kun je alvast inzicht krijgen in wat de software allemaal kan. Vraag nu snel je beoordelingspakket en proeflicentie aan. Je kunt de methode hiermee 3 maanden gratis uitproberen.

Vraag het beoordelingspakket aan

Bekijk het webinar

Laat je bijpraten door de methodespecialisten van Malmberg tijdens het webinar over Lijn 3. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen. Het webinar duurt ongeveer 45 minuten. Je kunt ook vragen stellen. Deze worden via e-mail beantwoord.

Meld je aan

Maak een afspraak met een methodespecialist en stel al je vragen

Onze methodespecialisten staan voor je klaar op elk moment, wanneer het jou uitkomt. Bel ons of maak eenvoudig een afspraak in onze online agenda. Dan komen we langs bij jou op school en kijken we samen naar de specifieke situatie.

Plan een afspraak

Gesprek met leerkrachten

2.000 scholen, 3.000 leerkrachten en 55.000 kinderen werken dagelijks met Lijn 3

Juf Aline Basisschool Samenspel, Amsterdam-Zuidoost
"Wat mij het meeste aanspreekt bij de nieuwe Lijn 3 is de diversiteit in personages. Leerlingen kunnen zich herkennen in een personage op basis van uiterlijk maar ook op basis van interesses."
Juf Saskia OBS de Bonkelaar, Almelo
“Ik heb al veel mooie dingen gezien in de nieuwe Lijn 3. De circuitlessen die mooi aansluiten op het spelend leren voor kinderen in groep 3. Maar ook meer observeren en minder toetsen, en de standaard- en pluslijn in hetzelfde werkboek is een echte verbetering."
Juf Geranda Eben Haëzerschool, Oud-Beijerland
“De huidige Lijn 3 bevalt nog steeds erg goed, maar een meerwaarde in de nieuwe methode vind ik de thema's die iets langer duren. Op die manier kan het onderwerp wat meer uitgediept worden."

← Terug naar Ontdekken

Ga je aan de slag met Lijn 3?

Hulp bij bestellen

De materialen van Lijn 3 bestel je via de partners van Malmberg: Heutink, Reinders en de Rolf groep. Zij kunnen helpen bij je bestelling en leveren uit voorraad. Ook de softwarelicenties bestel je via je educatieve dienstverlener. De catalogus van Lijn 3 is vanaf januari te downloaden.

Onderwijs van Morgen is hét onderwijsplatform voor iedereen met passie voor het onderwijs

Het platform voor de leraar van vandaag. Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leerkrachten zoals jij. Maar ook lesideeën en handige materialen bij Lijn 3. Haal eruit wat voor jou relevant is!

Bezoek de website

Klaar om met Lijn 3 te gaan werken?

Vraag alles wat je wilt weten over de benodigde materialen of het starten met de methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio. Kijk in zijn of haar agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.

Plan een afspraak

← Terug naar Uitproberen

Haal alles uit Lijn 3

De beste service bij je methode

Wij zijn blij met jou als klant. Daarom willen we je de beste service en ondersteuning bieden. Voordat het nieuwe schooljaar start, sturen we je een handige checklist toe, zodat je probleemloos aan de slag kunt gaan. Onze klantenservice – beoordeeld met een 9! – staat elke werkdag voor je klaar. Ook kun je de kennisbank raadplegen voor al je vragen. Gedurende het gehele schooljaar sturen we je handige tips & tricks om alles uit je lesmethode te halen en ontwikkelen we lessuggesties bij jouw vak.

Beeld van start schooljaar checklist
Leraren in overleg tijdens een training

Training en webinars

Je wilt alles uit de methode halen. Dat is logisch. Om je hierbij te begeleiden bieden we gedurende het schooljaar diverse trainingen en webinars aan. Kijk in het actuele overzicht welke trainingen en webinars er worden aangeboden.

Trainingen Webinars

Onderwijs van Morgen

Het platform voor de leraar van vandaag. Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leerkrachten zoals jij. Maar ook lesideeën en handige materialen bij Lijn 3. Haal eruit wat voor jou relevant is!

Bezoek de website

Deelnemen aan ons Scholenpanel

Vind je het belangrijk om mee te denken over ontwikkelingen binnen het onderwijs? Neem dan deel aan het Malmberg Scholenpanel en geef je mening over onderwijsthema’s en over (toekomstige) Malmberg lesmethodes. Het Scholenpanel bestaat uit personen die werkzaam zijn in het onderwijs en die regelmatig meedoen aan (online)onderzoek. De panelleden worden via e-mail uitgenodigd om een korte vragenlijst in te vullen of om een bijeenkomst bij te wonen. Deelname is nooit verplicht.

Meer informatie of aanmelden

Jouw methodespecialist

Wil je het optimale uit je lesmethode halen? Ben je op zoek naar digitale vernieuwingen of heb je behoefte aan extra verdiepingen op maat? Maak dan geheel gratis en vrijblijvend een afspraak met jouw eigen methodespecialist.

Neem contact op met de methodespecialist in jouw regio. Je kunt direct een afspraak plannen in zijn of haar agenda.

Contact met jouw methodespecialist

← Terug naar Beslissen

Next

Go to next tab

Nieuwsberichten