Effectief met hoge resultaten
Station Zuid blinkt uit in effectiviteit en leert álle kinderen beter lezen. De praktische instructie, effectieve werkvormen en goede ondersteuning zorgen voor beter leesonderwijs met hoge leesresultaten.
Station Zuid maakt van alle kinderen betere lezers en stimuleert hun interesse om te lezen. Hoe? Door ze uit te dagen op hun eigen niveau: extra instructie waar nodig, meer uitdaging voor wie het aankan. Zo combineert de methode effectiviteit met maatwerk voor ieder kind en gemak voor de leerkracht.
Ben je toe aan een nieuwe lesmethode? Dan is het zaak om het proces grondig én vlot te doorlopen. Deze visuele route laat op een leuke wijze zien welke service en hulpmiddelen er worden aangeboden tijdens het keuzeproces. Wij helpen je op weg om tot de juiste beslissing te komen.
Tip: De gloednieuwe Routeplanner is er ook in posterformaat. Print de plaat uit en hang ‘m op in de lerarenkamer, dan profiteren je collega’s er ook van.
Gemotiveerd werken aan leessucces
Uit onderzoek blijkt dat slechts een derde van de Nederlandse kinderen zich betrokken voelt bij de leesles en slechts een kwart van de kinderen lezen leuk vindt. Op het gebied van leesmotivatie liggen er voor het leesonderwijs dus grote kansen. Omdat we merken dat veel scholen vragen hebben over lezen, hebben we een artikel geschreven waarin wij onze visie op goed leesonderwijs uiteenzetten. We leggen in dit artikel uit dat het technisch en vloeiend lezen een doelgerichte aanpak vraagt en specifieke eisen stelt aan een tekst. En dat de verbinding van begrijpend lezen met de andere domeinen van taal (zoals schrijven) juist bewezen effectief en betekenisvol is.
Station Zuid blinkt uit in effectiviteit en leert álle kinderen beter lezen. De praktische instructie, effectieve werkvormen en goede ondersteuning zorgen voor beter leesonderwijs met hoge leesresultaten.
Naast technisch lezen besteedt Station Zuid expliciet aandacht aan leesbevordering. De methode stimuleert de interesse van kinderen. Ze willen een boek graag kunnen lezen. Station Zuid werkt toe naar referentieniveau 1S.
Zwakke lezers, gemiddelde lezers en sterke lezers… Station Zuid motiveert iedereen in de klas. Zwakkere lezers krijgen extra instructie. En sterke lezers wat meer uitdaging. De groep start samen, daarna werkt elk kind op zijn eigen niveau.
In de introductievideo laten we in vogelvlucht zien waar Station Zuid voor staat. De informatiebrochure geeft je een uitgebreide indruk van:
Klik op één van de tabs hieronder om meer te lezen over dat onderwerp.
Met Station Zuid leer je álle kinderen beter lezen. De slimme opbouw, eenvoudige differentiatie en instructiemodel maken deze methode heel effectief. Bovendien maak je van lezen een echte belevenis, en dat motiveert kinderen om ook zelf te gaan lezen.
Station Zuid is gebaseerd op 3 leerlijnen: technisch lezen, vloeiend lezen en de unieke leerlijn leesbevordering.
We hebben de leerlijn technisch lezen afgestemd op de verschillende AVI-leesniveaus. Het startniveau in groep 4 is E3. Hiermee sluit Station Zuid aan op het eindniveau van aanvankelijk lezen in groep 3.
Het doel is dat kinderen elk leerjaar minimaal 2 hogere AVI-niveaus bereiken.
Het snel en goed decoderen van woorden is een begin. Maar lezen is meer. Een kind leest pas vloeiend als het tijdens het lezen decodeert én betekenis kan geven aan de tekst. Dus als een kind met expressie en ‘hoorbaar begrip’ leest.
Daarom besteedt Station Zuid expliciet aandacht aan de instructie op de aspecten van vloeiend lezen.
Om de leesattitude en leessmaak te blijven ontwikkelen zijn er in de bovenbouw ook lessen leesbevordering.
Station Zuid is de naam van de methode. Maar het is ook de naam van een oude brandweerkazerne in het stadje Zummel. Daar beleven de hoofdpersonages Flo, Max, Tjeng, Anna en Melvin allerlei spannende avonturen.
De kinderen zijn net zo oud als de kinderen in de groep. Samen hebben ze De Brandweerclub opgericht. Je luistert naar hun belevenissen via de digibordsoftware. Dit motiveert kinderen om zelf te gaan lezen en over het verhaal te praten.
Als extra stimulans bevat het vervolgverhaal cliffhangers. Deze dagen de kinderen uit om thuis verder te lezen op debrandweerclub.nl. Zo draagt Station Zuid echt bij aan de leesbeleving en het enthousiasme van alle kinderen.
Convergente differentiatie streeft ernaar dat álle kinderen in een groep de - minimaal - gestelde doelen behalen. Sommige kinderen hebben daar alleen wat meer tijd, instructie en begeleiding voor nodig. En anderen juist wat minder.
Daarom verdeel je de kinderen in 3 groepen en stem je ook de lesopbouw hierop af. Het voordeel van convergente differentiatie is dat het differentiëren binnen een klas overzichtelijk blijft.
Station Zuid blinkt uit in effectiviteit. Er is altijd 1 doel per les. De leesmoeilijkheid die je de ene dag aanbiedt, herhaal je de volgende dag.
De opzet volgt altijd het beproefde IGDI-model (Interactieve-Gedifferentieerde-Directe-Instructie-model). Dit betekent dat je de les opdeelt in fases. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om convergente differentiatie eenvoudig te organiseren.
De groep start altijd gezamenlijk met de introductie en de groepsinstructie. Daarna werken de kinderen op 1-, 2- of 3-ster-niveau.
De 1-ster en 2-ster-kinderen werken na de groepsinstructie onder begeleiding van de leerkracht aan een opdracht. De 1-ster-kinderen krijgen daarna extra uitleg in de verlengde instructie.
Op dat moment zijn de andere kinderen zelfstandig aan het werk. De 3-ster-kinderen werken in een eigen werkboek. Na de verlengde instructie hebben de 1-ster-kinderen tijd om zelfstandig te werken. Op dat moment maak je een serviceronde.
Je sluit een les altijd gezamenlijk af door kort te reflecteren op de les. Suggesties hiervoor staan in de leshandleiding en op het digibord.
Doordat zwakke lezers intensievere instructie krijgen en sterke lezers juist meer uitdaging, houd je de hele groep gemotiveerd.
Bovendien verwerken de kinderen de leerstof tegelijkertijd. Zo kunnen ze van elkaar leren en blijft de groep bij elkaar. Je gaat echt samen op leesavontuur.
In het rapport ‘Over de drempels met taal en rekenen’ is het referentiekader Taal opgenomen. Hierin staan opbrengstgerichte doelen voor verschillende domeinen van de taalvaardigheid.
In het subdomein ‘Leesvaardigheid, lezen van functionele, narratieve en literaire teksten’, hebben we doelen uitgewerkt voor eind basisonderwijs op 1F en 1S(2F) -niveau. De SLO heeft deze doelen in het document ‘Leerstoflijnen beschreven’ verder uitgewerkt.
De leerlijn leesbevordering en literatuureducatie van Station Zuid werkt naar deze doelen op 1S-niveau toe.
Een jaarprogramma bestaat uit 4 blokken. Elk blok is thematisch opgebouwd en telt 7 lesweken, een toetsweek en een uitloopweek aan het eind van elk blok.
Tijdens de toetsweek heb je voldoende ruimte om te interveniëren op basis van resultaten. Na de toetsweek kun je dus ook direct starten met het volgende blok. De uitloopweek kun je dan plannen op een moment dat beter in de jaarplanning past.
In de lagere groepen heb je meer tijd nodig om de leesmoeilijkheden te behandelen. Daarom bieden we in groep 4 en 5 elke dag voortgezet technisch lezen aan. In groep 6 is dit 3 keer per week en in groep 7 en 8, 2 keer per week.
Station Zuid kent 3 soorten lessen:
De leesbevorderingsles duurt 45 minuten, waarvan 30 minuten leesles en 15 minuten stillezen in een eigen leesboek. Alle andere lessen duren 30 minuten.
Alle instructie- en leesbevorderingslessen zijn overzichtelijk uitgewerkt in een overzichtelijke handleiding.
Per les heb je een duidelijk overzicht van het doel, de materialen, de betekenis van moeilijke woorden en het lesverloop.
Dit geeft je optimale, snelle ondersteuning tijdens het voorbereiden en lesgeven.
Met Station Zuid werk je heel eenvoudig in combinatiegroepen. Een voorbeeld voor groep 4/5: De basisinstructie van groep 4 zet je bijvoorbeeld tegenover de herhalingsinstructie van groep 5. Dus tijdens de herhaling kan de klas zelfstandig werken.
Door stillezen in het rooster op te nemen, krijgen de kinderen de kans om vrij te lezen en leeskilometers te maken. Dit draagt bij aan de optimale leesontwikkeling van elk kind. Uiteraard kun je ook je eigen invulling aan de weekplanning geven.
Opbrengstgericht werken helpt scholen om de leerprestaties van kinderen te verbeteren. Station Zuid heeft een aantal praktische hulpmiddelen om je hiermee te helpen. De instrumenten zijn ontwikkeld op basis van de uitgangspunten van de PO-Raad.
Station Zuid biedt de volgende hulpmiddelen:
Bij het werken met groepsplannen staat de cyclus handelingsgericht werken centraal.
Op de afbeelding is te zien op welke wijze dit model op het groepsoverzicht en groepsplan van Station Zuid is toegepast.
Het doel van Station Zuid is dat álle kinderen steeds beter leren lezen. Daarom heeft de methode ook een volwaardig aanbod voor de bovenbouw.
In groep 7 en 8 geef help je zwakke lezers met extra instructie voor vloeiend lezen eerder behandelde leesmoeilijkheden. Gemiddelde en sterke lezers oefenen met onderhoud van leesmoeilijkheden en vloeiend lezen. Uiteraard geef je in de bovenbouw ook lessen leesbevordering.
De instructielessen in groep 7 en 8 zijn, net zoals in de eerdere groepen, opgebouwd volgens het IGDI-model. In deze lessen komen vooral lesdoelen aan bod die op vloeiend lezen zijn gericht.
Kinderen op 1-ster-niveau krijgen naast de lesdoelen voor vloeiend lezen een extra doel met herhaling van leesmoeilijkheden.
De andere kinderen krijgen in de instructielessen naast vloeiend lezen een onderhoudsprogramma aangeboden op de leesmoeilijkheden. In de even weken is er tijdens de instructie aandacht voor samenlezen. Het 1-ster-kind bereidt de samenleesopdracht met de leerkracht voor.
Laat je bijpraten door de methodespecialisten van Malmberg tijdens het webinar over Station Zuid. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen. Het webinar duurt ongeveer 30 minuten. Je kunt ook vragen stellen. Deze worden via e-mail beantwoord.
De materialen van Station Zuid zien er niet alleen heel aantrekkelijk uit, maar zijn ook erg duidelijk. Ze bieden zowel jou als de kinderen veel structuur en houvast. Bovendien is de methode compact: je hebt maar weinig materialen nodig. Het lesmateriaal van Station Zuid bestaat per jaargroep uit een handleidingmap, twee leesboeken, werkboeken en antwoordenboeken.
Benieuwd hoe het lesmateriaal van Station Zuid eruitziet? Bekijk dan de bladerboeken hieronder.
De complete boeken inzien en beoordelen? Bestel de zichtzending voor een goede eerste indruk.
Meer weten over deze methode?
Vraag alles wat je wilt weten over deze methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
De beste manier om de methode te ervaren, is door zelf het lesmateriaal in handen te hebben. Daarnaast kun je alvast inzicht krijgen in wat de software allemaal kan. Vraag nu snel je zichtzending en proeflicentie aan. Je kunt de methode hiermee 3 maanden gratis uitproberen.
Wil je de methode uitproberen in de klas? Download de proeflessen en neem de kinderen mee in de wereld van lezen met Station Zuid. Je kunt de proeflessen ook combineren met het materiaal uit de zichtzending.
Laat je bijpraten door de methodespecialisten van Malmberg tijdens het webinar over Station Zuid. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen. Het webinar duurt ongeveer 30 minuten. Je kunt ook vragen stellen. Deze worden via e-mail beantwoord.
Onze methodespecialisten staan voor je klaar op elk moment, wanneer het jou uitkomt. Bel ons of maak eenvoudig een afspraak in onze online agenda. Dan komen we langs bij jou op school en kijken we samen naar de specifieke situatie.
Of een methode werkt in de praktijk is natuurlijk het beste te beoordelen vanuit...
de praktijk! Neem daarom contact op met een school in je regio die al werkt met Station Zuid. Zo krijg je een objectief beeld van hun ervaringen met de methode en de service die je van Malmberg kunt verwachten.
Om te ontdekken of Station Zuid past bij jouw school, kun je de
methode 3 maanden gratis uitproberen met het materiaal in de zichtzending.
De materialen van Station Zuid bestel je via de partners van Malmberg: Heutink, Reinders en de Rolf groep. Zij kunnen helpen bij je bestelling en leveren uit voorraad. Ook de softwarelicenties bestel je via je educatieve dienstverlener. Bekijk de catalogus voor een overzicht van de materialen bij Station Zuid.
Of een methode werkt in de praktijk is natuurlijk het beste te beoordelen vanuit...
de praktijk! Neem daarom contact op met een school in je regio die al werkt met Station Zuid. Zo krijg je een objectief beeld van hun ervaringen met de methode en de service die je van Malmberg kunt verwachten.
Het platform voor de leraar van vandaag. Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leraren zoals jij. Maar ook lesideeën en handige materialen bij Station Zuid. Haal eruit wat voor jou relevant is! Haal eruit wat voor jou relevant is!
Vraag alles wat je wilt weten over de benodigde materialen of het starten met de methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio. Kijk in zijn of haar agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
Wij zijn blij met jou als klant. Daarom willen we je de beste service en ondersteuning bieden. Voordat het nieuwe schooljaar start, sturen we je een handige checklist toe, zodat je probleemloos aan de slag kunt gaan. Onze klantenservice – beoordeeld met een 9! – staat elke werkdag voor je klaar. Ook kun je de kennisbank raadplegen voor al je vragen. Gedurende het gehele schooljaar sturen we je handige tips & tricks om alles uit je lesmethode te halen en ontwikkelen we lessuggesties bij jouw vak.
Je wilt alles uit de methode halen. Dat is logisch. Om je hierbij te begeleiden bieden we gedurende het schooljaar diverse trainingen en webinars aan. Kijk in het actuele overzicht welke trainingen en webinars er worden aangeboden.
Het platform voor de leraar van vandaag. Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leraren zoals jij. Maar ook lesideeën en handige materialen bij Station Zuid. Haal eruit wat voor jou relevant is! Haal eruit wat voor jou relevant is!
Vind je het belangrijk om mee te denken over ontwikkelingen binnen het onderwijs? Neem dan deel aan het Malmberg Scholenpanel en geef je mening over onderwijsthema’s en over (toekomstige) Malmberg lesmethodes. Het Scholenpanel bestaat uit personen die werkzaam zijn in het onderwijs en die regelmatig meedoen aan (online)onderzoek. De panelleden worden via e-mail uitgenodigd om een korte vragenlijst in te vullen of om een bijeenkomst bij te wonen. Deelname is nooit verplicht.
Wil je het optimale uit je lesmethode halen? Ben je op zoek naar digitale vernieuwingen of heb je behoefte aan extra verdiepingen op maat? Maak dan geheel gratis en vrijblijvend een afspraak met jouw eigen methodespecialist.
Neem contact op met de methodespecialist in jouw regio. Je kunt direct een afspraak plannen in zijn of haar agenda.