
Rekenonderwijs van de toekomst
Onze rekenmethodes zijn gebouwd op 8 pijlers. Om goed vertrouwd te raken met je nieuwe methode, lichten we deze pijlers in de loop van het schooljaar toe met video's en masterclasses. En je krijgt extra hulpmiddelen die je in de les kunt inzetten.
De 8 pijlers van het rekenonderwijs
Directe instructie
Een genuanceerde kijk op het directe instructiemodel: leer kinderen zelfstandig nadenken.
Hoofdfasenmodel
Sterke opbouw van leerlijnen: leg eerst een solide fundament en bouw dan verder. Voor iedereen eerst de basisstrategie!
Digitaal werken
Doordacht digitaal: automatisch opgaven op maat voor elk kind met behulp van geadvanceerde technologie.
Differentiatie referentieniveaus
Verfijnde differentiatie in onder- en bovenbouw: breng elk kind naar het eindniveau dat past bij het geadviseerde vervolgonderwijs.
Binnenkort beschikbaar
Veel oefenen
Veel oefenen: besteed ruimschoots aandacht aan het oefenen, onderhouden en automatiseren van basisvaardigheden.
21e eeuwse vaardigheden
Volop aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden: creëer structureel ruimte om het wiskundig denken te ontwikkelen.
Binnenkort beschikbaar
Zichtbaar leren
Zichtbaar leren: maak kinderen eigenaar van hun eigen leerproces. Binnenkort beschikbaar
Directe instructie
Een genuanceerde kijk op het directe instructiemodel: leer kinderen zelfstandig nadenken
Wanneer kinderen een nieuwe rekenstrategie leren is het belangrijk dat ze een directe instructie krijgen van de leerkracht. Zo leren ze sommen efficiënt uit te rekenen. Daarom reikt de leerkracht de strategie aan, legt deze uit, doet het voor en denkt daarbij hardop na. Deze rekenstrategieën liggen op de horizontale as van het drieslagmodel.
Als de kinderen de strategie kennen, worden ze uitgedaagd om zelfstandig na te denken en gaan ze direct zelf aan de slag met nieuwe opdrachten op de schuine assen van het drieslagmodel: betekenis verlenen en reflecteren. In de video wordt dit nader toegelicht.
Kwaliteitskaart als hulpmiddel
Werken met het drieslagmodel betekent dat er in de lessen steeds nadruk op een andere as ligt. Dit vraagt om verschillende instructiemodellen. Om je hiermee op weg te helpen kun je op Mijn Malmberg kwaliteitskaarten downloaden. Met deze kaarten kun je de instructiemodellen makkelijk toepassen.
Download de kwaliteitskaart op Mijn Malmberg
De kwaliteitskaarten en de handleiding voor De wereld in getallen en Pluspunt kun je downloaden op Mijn Malmberg.
<div style="position:relative;height:0;padding-bottom:56.25%"><iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube-nocookie.com/embed/rtcA5OpON2w" frameborder="0" style="position:absolute;width:100%;height:100%;left:0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe></div>
*Arjanne Hoogerman is Onderwijskundige bij Malmberg. Martijn de Wit is methodespecialist bij Malmberg.
Hoofdfasenmodel
Sterke opbouw van leerlijnen: leg eerst een solide fundament en bouw dan verder. Voor iedereen eerst de basisstrategie!
Leren rekenen kun je zien als een bouwwerk. Eerst moet een solide fundament worden gelegd. Hierop wordt van onder naar boven stevig doorgebouwd. Een ontbrekende steen of ontbrekend cement in de onderste lagen resulteert in een wankel bouwwerk. Met het gevaar van instorten. De leerlijnen in De wereld in getallen en Pluspunt zijn daarom opgebouwd volgens de vier fasen uit het hoofdfasenmodel. De kern van dit model is dat je niet naar een volgende fase gaat voordat de huidige fase is afgerond. Zo wordt gewerkt aan een stevig fundament.
Drieslagmodel
Rekenen is meer dan alleen uitrekenen: signaleer met de drieslag.
Een belangrijk doel van goed reken- wiskundeonderwijs is het ontwikkelen van functionele gecijferdheid voor alle kinderen. Het vlot en vaardig kunnen uitrekenen van kale sommen is een belangrijk onderdeel, maar rekenen is meer dan dat. Het gaat ook om het kunnen toepassen van deze kennis in allerlei dagelijkse situaties. Het drieslagmodel is een observatiemodel waarmee de onderwijsbehoeften van een kind in kaart kunnen worden gebracht.
<div style="position:relative;height:0;padding-bottom:56.25%"><iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube-nocookie.com/embed/OMwmX00TJRk" frameborder="0" style="position:absolute;width:100%;height:100%;left:0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe></div>
* Arlette Buter is conceptauteur van De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4.
Veel oefenen
Besteed ruim aandacht aan oefenen, onderhouden en automatiseren van basisvaardigheden
Uit onderzoek blijkt dat een goede beheersing van de basisvaardigheden voor rekenen noodzakelijk is om achterstanden bij rekenen en wiskunde te voorkomen. Veel kinderen blijken de basisvaardigheden inadequaat of helemaal niet te hebben geautomatiseerd. Dat levert hiaten in de basiskennis op en zo ontstaan achterstanden. Deze achterstand kan oplopen tot twee à drie jaar of zelfs leiden tot blijvende tekorten. Bekijk de Masterclass van Arlette Buter* waarin ze een toelichting geeft op de verschillende modellen die ingezet worden in de methodes De wereld in getallen en Pluspunt: het drieslagmodel, het handelingsmodel en het hoofdfasenmodel.
* Arlette Buter is conceptauteur van De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4.
<div style="position:relative;height:0;padding-bottom:56.25%"><iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube-nocookie.com/embed/L-nGKHAbVz8" frameborder="0" style="position:absolute;width:100%;height:100%;left:0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe></div>
Doordacht digitaal
Automatisch leerdoelen en opgaven op maat voor elk kind met behulp van unieke adaptieve technologie.
Denk goed na over waar digitaal van meerwaarde kan zijn voor jouw onderwijs. Dat kan per school, en zelfs per leerkracht, anders zijn. In de methodes De wereld in getallen en Pluspunt wordt die afweging ook steeds gemaakt en roepen we je op om kritisch te blijven. Zeker bij de instructie.
Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk om jullie visie op digitalisering vorm te geven. Dat kun je samen met je team doen met behulp van een praktische werkvorm. Download de posters die je hierbij kunt inzetten op Mijn Malmberg.
In de lessen in Pluspunt en De wereld in getallen hebben we het TPACK model gebruikt om keuzes te maken over de inzet van ICT. In Praxis bulletin heeft eerder een artikel gestaan over digitalisering en het TPACK model. Je kunt het artikel hier lezen. De digitale onderdelen van De wereld in getallen en Pluspunt vind je in Bingel. Hèt adaptieve en gepersonaliseerde systeem om het beste uit ieder kind te halen.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/jCi2ZZJyKTw" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
In deze video vertellen Arjanne Hoogerman en Martijn de Wit* over hoe je aan de slag kunt gaan met digitalisering in je school en wat de impact en mogelijkheden zijn van digitalisering op je rekenonderwijs.
*Arjanne Hoogerman is Onderwijskundige bij Malmberg. Martijn de Wit is methodespecialist bij Malmberg.
Heb je extra hulp nodig?
<div style="background:#f2f4f7; padding-left: 20px; padding-right: 20px; min-height: 350px;">
<p><center><i class="fal fa-envelope fa-4x" aria-hidden="true" style="color:#012d61"></i>
<font color="#002d61"><H3 style="margin-bottom: 0px; margin-top:0px">Stuur een mail</H3>We antwoorden zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 3 werkdagen.</font>
<a href="https://sanomalearning.emsecure.net/optiext/optiextension.dll?ID=Ji6V5VU_oHpeu3OyN7%2BR4CFE6w0pF5Ej2i%2BKgJ5zMjg%2BNTVhLbF3BeBJfcrReb8SIKHu_n5Jo786JF&OT=BAO" onclick="this.target='_blank';" class="button small" title="link" data-wm-linkmodel="107602" data-wm-linkcref="" data-wm-linkcvref="" data-wm-linkcode="C89" data-wm-relatedlink="348932">Mail ons</a></p></center>
</div>
</div>
<div style="background:#f2f4f7; padding-left: 20px; padding-right: 20px; min-height: 350px;">
<p><center><i class="fal fa-user-headset fa-4x" aria-hidden="true" style="color:#012d61"></i>
<font color="#002d61"><H3 style="margin-bottom: 0px; margin-top:0px">Bel ons</H3>We zijn er voor je op werkdagen van 8.00 - 17.00 uur voor vragen over inloggen, storingen en onderhoud. Vanaf 8.30 uur kun je terecht voor andere vragen.
Bel ons op <strong>073 628 8722.</strong>
</font>
</p></center>
</div>
</div>
<div style="background:#f2f4f7; padding-left: 20px; padding-right: 20px; min-height: 350px;">
<p><center><i class="fab fa-twitter fa-4x" aria-hidden="true" style="color:#012d61"></i>
<font color="#002d61"><H3 style="margin-bottom: 0px; margin-top:0px">Twitter</H3>We zijn online op werkdagen van 8:00 - 17:00 uur.</font>
<a href="https://twitter.com/Malmberghelpt" class="button small" title="https://twitter.com/Malmberghelpt" data-wm-linkmodel="107602" data-wm-linkcref="" data-wm-linkcvref="" data-wm-linkcode="C88" data-wm-relatedlink="348928">@malmberghelpt</a></p></center>
</div>
</div>