Zeven lessen voor de zorg- en welzijnmethode van morgen
Take Care, de mbo-methode van Malmberg voor Zorg & Welzijn vernieuwt. Dit doen we om de methode beter aan te laten sluiten bij de laatste ontwikkelingen en bij het onderwijs van nu. Voor een écht goede aansluiting bij de praktijk hebben we onderzoek gedaan onder meer dan 200 docenten en studenten. De lessen die we kunnen trekken uit dat onderzoek zijn de basis voor de nieuwe editie van Take Care. Hiermee is het dé lesmethode van morgen geworden.
1. Geschikt voor BOL én BBL
Waar BOL met meer uren naar school theoretischer is, is BBL juist praktischer met meer uren werken. Maar de studenten gaan uiteindelijk op voor hetzelfde examen, met eenzelfde diploma. Daarom is er bij de ontwikkeling van het nieuwe Take Care zoveel mogelijk overlap, maar wél met aparte eindopdrachten voor BOL- en BBL-studenten, die aansluiten op hun werk- en levenservaring. De compacte teksten en samenvattingen van Take Care zijn to-the-point en door theorie te koppelen aan de praktijk leren studenten van elkaars ervaringen.
“Overzichtelijk en begrijpelijk met in elke paragraaf eindopdrachten voor zowel BOL als BBL.”
2. Structuur is leidend
Het representatieve onderzoek geeft aan dat bij de keuze voor een methode, de structuur leidend is. De meeste docenten werken volgens een werkprocesstructuur die aansluit op de examens en het kwalificatiedossier. Daarom is het nieuwe Take Care overzichtelijk georganiseerd en gestructureerd aan de hand van werkprocessen. Ook zijn er opdrachten en casussen waar je werkprocessen moet combineren, om de studenten cliëntgericht en goed voor te bereiden op de beroepspraktijk.
“Deze structuur sluit aan bij de behoeftes omdat we ook per werkproces examineren.”
3. Online leren en op papier studeren
De meeste studenten werken al volledig online. Wat het nieuwe Take Care uniek maakt, is dat het naast online lesstof ook theorieboeken heeft als extra toevoeging. Voor het leren van theorie grijpen sommige studenten sneller naar een boek gegrepen in plaats van het online te doen. Take Care is dan ook een primair online lesmethode met de optie theorieboeken te bestellen. Bovendien kunnen de laatste kwalificatiedossier-wijzigingen online snel verwerkt worden. Zo blijft het nieuwe Take Care altijd up-to-date.
“Er zijn studenten die zweren bij een boek, zij kunnen echt niet zonder. Anderen kunnen prima uit de voeten met online-only.”
4. Heldere taal
Studenten moeten de taal begrijpen en daarmee de lesstof. Daarom maakt het nieuwe Take Care gebruik van korte teksten en pakkende koppen. Ook is er rekening gehouden met taalproblemen bij studenten. Waar mogelijk is lesstof visueel aantrekkelijk met bijvoorbeeld uitlegvideo’s en infographics. Voor jargon, dat je ook zult moeten leren, is er een aparte begrippentrainer. Alles bij deze lesmethode is erop gericht dat de lesstof beter blijft hangen. Dit helpt de studenten motiveren.
“Studenten haken bij af moeilijke woorden of grote lappen tekst. Daar is nu geen sprake van.”
5. Motiveren
Misschien wel de grootste uitdaging voor jou als docent is het motiveren van studenten. Take Care helpt je door de praktijk tastbaar en visueel te maken. Met echte casussen wordt een realistisch beeld gegeven van zorg en welzijn. In een overzichtelijke online leeromgeving die de studenten al kunnen kennen van andere Malmberg mbo-methoden. Door het benoemen van concrete leerdoelen weten ze wat ze kunnen verwachten en wat het nut is. Voor jou als docent heeft het nieuwe Take Care hulpmiddelen om de studenten te inspireren, zoals lesstarters, tips of extra informatie bij opdrachten.
“Met deze methode heb ik de tools om ze letterlijk bij de les te houden.”
6. Jij bent als docent aan zet
Uiteindelijk ben jij als docent leidend en moet je in staat zijn je eigen draai aan lessen te geven. Daar houdt Take Care rekening mee. Je kunt de werkprocessen naar eigen volgorde inzetten. Als je wil kan je aan ‘cherry picking’ doen. Doceertips, kant-en-klare PowerPoints e.d. kan je gebruiken, maar het hoeft niet. Bij Take Care heb jij als docent de regie over de lesstof. Vandaar ook dat wij zeggen: zorg voor morgen op jouw manier.
“Ik wil zelf bepalen wat de inhoud van mijn lessen is. Ik wil het zelf vorm kunnen geven. De methode moet flexibel zijn.”
7. Behoud het goede
Het nieuwe Take Care komt bij zowel bij docenten als studenten goed uit het onderzoek. Er verandert veel, maar een aantal dingen blijft hetzelfde:
- Altijd actueel; wijzigingen in het kwalificatiedossier worden direct verwerkt in de methode. Wijzigingen kunnen nu zelfs nog sneller worden doorgevoerd, omdat online materiaal sneller/makkelijker aan te passen is dan de herdruk van een boek.
- Theorie: we behouden wat goed is, maar het wordt anders gestructureerd (volgens werkprocessen) en compacter opgeschreven.
- Zelfde online leeromgeving, maar met veel meer inhoud. Niet alleen toetsen en trainers, ook alle theorie, opdrachten, video’s, begrippentrainers en ondersteunend docentmateriaal staat in de online leeromgeving.
“Dit geeft studenten een goede voorbereiding op wat ze in de praktijk tegenkomen.”
Zorg voor morgen op jouw manier
Het nieuwe Take Care biedt jou als docent de juiste ondersteuning om studenten op te leiden tot breed geschoolde en zelfverzekerde zorgprofessionals. Met aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling zodat zij straks kunnen zorgen op hun manier. Take Care is ingericht volgens de lessen uit onderzoek onder docenten en studenten en sluit daarmee aan bij de laatste ontwikkelingen en het onderwijs van nu. Het is de lesmethode van morgen, voor de zorg van morgen. Op jouw manier.