De werkwijze van Malmberg: betrokken, zorgvuldig en inclusief

De missie van Malmberg is leerkrachten en docenten te ondersteunen met waardevolle en praktische leeroplossingen, waarmee zij les kunnen geven én inzicht kunnen krijgen zodat iedere leerling zich kan ontplooien. We streven naar voortdurende verbetering, in nauwe samenwerking met scholen, wetenschappers en vakexperts, om een positieve impact te hebben op de leerervaring van leerlingen en studenten. Samen maken we het onderwijs van vandaag en morgen.

Leidende principes

Wij ontwikkelen lesmateriaal van hoge kwaliteit

  • Curriculum: we volgen de vereisten volgens het curriculum die zijn opgesteld
  • On: onze inhoud is gebaseerd op feiten en we nemen onafhankelijke beslissingen met betrekking tot onze inhoud.
  • Aa onze lesmethoden zijn altijd gebaseerd op diep inzicht van leraren en leerlingen, gecombineerd met onze educatieve technologieën en pedagogische expertise. We doen continu onderzoek naar klantbehoefte en aansluiting op de markt.
  • W: we werken samen met auteurs, docenten, experts en raadplegen academici en extern onderzoek om up-to-date wetenschappelijke kennis te garanderen. We hebben nauwe samenwerkingsverbanden met diverse universiteiten.

Wij zorgen voor gelijkheid in toegang
Toegankelijkheid is een invloedrijke manier om inclusiviteit en gelijkheid in leren te bevorderen.

Bij het ontwikkelen van onze lesmethoden en platforms houden we rekening met de verschillen in leervoorkeuren en digitale vaardigheden van studenten, waardoor toegankelijkheid en differentiatie worden gewaarborgd. We bevorderen gelijke toegang tot onderwijs en gelijke leermogelijkheden via diverse externe initiatieven.

Wij ondersteunen diversiteit en inclusiviteit
Malmberg maakt lesmateriaal dat vrijwel alle kinderen in het Nederlands taalgebied bereikt. Het is belangrijk dat ieder kind zich door het lesmateriaal aangesproken voelt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen beter leren als zij hun eigen levensomstandigheden en wie ze zijn herkennen in het lesmateriaal. Dat maakt namelijk dat zij zich verbonden kunnen voelen met de situatie en zich erin kunnen inleven. Daarom streeft Malmberg ernaar gebruik te maken van een grote diversiteit aan bronnen. En komen alle groepen mensen in de samenleving voor in het materiaal. Ook geeft Malmberg ieder kind de kans zichzelf te ontwikkelen op een manier die bij diegene past door leden uit elke groep van de samenleving in een zo groot mogelijke diversiteit aan rollen en functies op te nemen.

Een doel van onderwijs, en dus ook van Malmberg, is dat kinderen zich kunnen ontplooien als mens en eigen kwaliteiten kunnen ontwikkelen. Om ieder te laten ervaren dat zij hun eigen kwaliteiten kunnen ontwikkelen, laten we zien hoe leden van iedere groep kansen hebben om eigen dromen te verwezenlijken, ook wanneer die voor hen niet in overeenstemming zijn met heersende stereotypen. Bijvoorbeeld door een grote diversiteit aan rolmodellen op te nemen.

Daarnaast is kennis van de wereld nodig om later zelfstandig in die wereld een goed leven op te bouwen. Daarom is het belangrijk dat leerlingen de wereld kunnen ontdekken, op een positieve manier die afgestemd is op de leeftijd. Zo kunnen kinderen kennis opbouwen over nieuwe dingen. En tolerantie ontwikkelen voor datgene wat anders is dan het eigen referentiekader.

De kaders waar Malmberg mee werkt

Als wettelijk kader gelden zogenaamde kerndoelen. Dat zijn er 58 voor primair onderwijs (PO) en 58 voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs (VO). Voor de bovenbouw van het VO noemen we dit de ‘eindtermen’ en voor Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) ‘kwalificatiedossiers’. In onze methoden zijn deze uiteraard allemaal volledig verwerkt.

Vanuit de kerndoelen ontwikkelt Malmberg leerdoelen en uiteindelijk ontstaan uit deze leerdoelen zogenaamde lesdoelen. Malmberg stelt in deze context de inhoud van de leermiddelen samen met teksten, afbeeldingen en audiovisuele materialen. Met deze leermiddelen kan de leerling de theorie verbinden aan de praktijk, zodat de leerling zich herkent in de lesstof. Leermiddelen ondersteunen daarmee het onderwijs in het realiseren van de kerndoelen.

De richtlijnen voor het tot stand komen van leermiddelen

Malmberg werkt, in aanvulling op de kerndoelen, met richtlijnen. Deze worden opgesteld in samenwerking met scholen, experts en auteurs. Net als de maatschappij die voortdurend in beweging is, zijn de richtlijnen van Malmberg altijd aan ontwikkeling onderhevig. Richtlijnen zijn nodig: er werken soms tientallen auteurs en illustratoren aan één methode en dankzij de richtlijnen creëren we samenhang in al het lesmateriaal. Richtlijnen zijn gemaakt op het gebied van taal en spelling (volgens het Groene Boekje), maar ook voor tijdgebonden en evenwichtige onderwerpen. Daarbij streven we ernaar een representatieve afspiegeling van de samenleving weer te geven. De richtlijnen resulteren in een gebalanceerd en afwisselend beeld in onze lesmethoden, die herkenbaar en aansprekend is voor leerlingen en studenten.

Omdat de lesmethoden voor het PO, het VO en MBO qua doelgroepen van elkaar verschillen, werkt Malmberg met verschillende richtlijnen. De richtlijnen geven ‘richting’ en resulteren in schrijfwijzers waar onze auteurs mee aan de slag gaan. Deze schrijfwijzers bieden houvast en ondersteuning maar afstemming en validatie in het proces is belangrijk. Tijdens de methodeontwikkeling volgen verschillende fases om de kwaliteit te waarborgen. We gaan onder andere in gesprek met scholen, leraren en experts, toetsen opdrachten bij leerlingen en stellen lesstof bij waar dat nodig is. Samen maken we het onderwijs van vandaag en morgen.

Wil je meer informatie over de richtlijnen, schrijfwijzers of methode ontwikkeling? Neem dan contact op met: marie-louise.lauwen@malmberg.nl