De parels van de nieuwe Taal actief
De parels van de nieuwe Taal actief

De parels van de nieuwe Taal actief

Taal actief is een beproefde methode, waarmee inmiddels duizenden kinderen taalonderwijs krijgen. Voor je ligt de nieuwste versie van Taal actief. Met de input van leerkrachten en andere taaldeskundigen hebben we deze nieuwe editie gemaakt. Gedegen zoals je van Taal actief gewend bent, maar ook fris en vernieuwend. De eerste gebruikers zijn enthousiast over de ‘parels’ van deze nieuwe editie: wat maakt de nieuwe Taal actief zo bijzonder?

Meer informatie over Taal actief 5

Communicatie, communicatie, communicatie

Alles draait om communicatie in het dagelijks leven, op school en dus ook in Taal actief. Oefenen met de persoonsvorm, kiezen tussen een d en een t en nieuwe woorden leren: je doet het om beter te leren schrijven, spreken en luisteren. Drie basisvaardigheden van communicatie. Kun je goed communiceren, dan kun je contact maken, je uitdrukken, je mening vormen, overtuigen, overleggen, informeren, uitleggen en vermaken. Daarom komen deze thema’s elk leerjaar terug. Wie het overtuigt, waarover het informeert, wat het verzint, dat bepaalt het kind zelf. Zo wordt taal geen kunstje dat een kind doet voor de leerkracht, maar een doel dat het zelf wil bereiken. En voor de leerkracht zijn de communicatiethema’s ook handig, want ze bieden volop mogelijkheden om aan te sluiten bij andere (schoolbrede) thema’s die op dat moment actueel zijn.

De zin van grammatica (taal verkennen)

Grammatica was lange tijd het nauwkeurig volgen van regeltjes. Met trucjes leerden kinderen om het lijdend voorwerp in de zin te vinden, maar als je kinderen vroeg wat dóet het lijdend voorwerp nou precies of wat ís het, dan hadden ze geen idee. Omdat grammatica belangrijk is bij goed leren spellen, schrijven en een nieuwe taal leren, heeft Taal actief een nieuwe aanpak ontwikkeld.

We zijn heel trots op de nieuwe, bewezen grammatica-aanpak in Taal actief. Eentje waarbij de kinderen al aan het begin van de les op het puntje van hun stoel zitten. De les begint namelijk met een kort taalonderzoekje, waarbij de kinderen op een andere manier naar taal kijken, erover nadenken en de functie van grammatica gaan zien. Zij bouwen zinnen. Stap voor stap komen er steeds meer zinsonderdelen bij. Zo leren zij grammatica.

Deze methode brengt al heel veel plezier in de klassen die ermee werken, leidt tot meer begrip én levert heel wat minder vragen en rode strepen op.

“Taal actief 5 kwam meteen tot leven bij de kinderen. Ze hadden bijna niet door dat ze aan het leren waren”

Oefenen en herhalen

Hoe goed je een onderwerp ook uitlegt en hoe goed de kinderen de bijbehorende oefeningen ook maken: een maand later zijn ze veel weer vergeten. Sommigen zelfs een week of een dag later.

Dat betekent: herhalen en oefenen. Taal actief helpt daarbij. Of het nu een dag, een week, een maand of zelfs een jaar geleden is: alle lesdoelen en ook alle woordenschatwoorden komen regelmatig terug. Dat voorkomt vragen als: Huh, wat was ook alweer de persoonsvorm?

Samenhang

In een woordenschatles leren kinderen nieuwe woorden, tijdens spelling leren ze woorden foutloos schrijven en bij taal verkennen leren ze zinnen bouwen. Al die woorden en zinnen nemen de kinderen mee naar de lessen communicatie. Alle woorden en vaardigheden die ze zich eigen maken in eerdere lessen, gebruiken ze in hun eigen schrijf- of spreektaak. Alle lessen hangen samen en wanneer de kinderen ontdekken dat ze het geleerde ook echt kunnen gebruiken, is dat goud waard! De kinderen gaan steeds meer zien waarom ze iets leren. De slim gekozen communicatiethema's maakt de nieuwe Taal actief bovendien heel geschikt voor scholen die thematisch willen werken. Je kunt het onderwerp van de communicatielessen zelf kiezen.

“Communicatie krijgt door de koppeling met en herhaling van eerdere lessen betekenis voor de kinderen”

Sterke spellers

Hond of hert, krekel of kikker, pechvogel, reuzenschildpad, biggetje en chimpansee. Kinderen zijn dol op de dieren van de spellingcategorieën. Natuurlijk is dat een leuke bijkomstigheid, maar waar het echt om gaat is dat we een ijzersterke aanpak hanteren: aanleren – vasthouden – onderhouden. Dat betekent dat de kinderen in elke les, na het aanleren van de nieuwe categorie, eerdere categorieën herhalen, zodat de spellingregels steeds opnieuw terugkomen. Deze aanpak is bewezen effectief. Tijdens een dagelijks dictee oefenen de kinderen en passen zij zoveel mogelijk regels toe. Het opzoekboekje met alle regels en stappenplannen, voor zowel taal als spelling, gebruiken de zij daarbij als geheugensteuntje.

“Wij waren op school ook al bezig met versterken van eigenaarschap bij de kinderen, de nieuwe Taal actief 5 voorziet hier echt heel goed in!”

Deskundig en persoonlijk advies

Heb je vragen over Taal actief? We helpen je graag! Onze methodespecialisten hebben ruime ervaring in het onderwijs en zij kennen alle ins en outs van de methode. Neem contact op met de methodespecialist in jouw regio.

Neem contact op