Search

Adaptiviteit en gepersonaliseerd werken in Bingel

Doordachte adaptiviteit voor onderwijs op maat

Door meervoudige verbindingen tussen leerdoelen leren kinderen effectiever. In Bingel krijgt een kind een makkelijkere of moeilijkere oefening aangeboden of wordt gewerkt aan kennis, inzicht en vaardigheden van een onderliggend leerdoel. Deze nieuwe opzet van leerlijnen zorgt voor de juiste ondersteuning en uitdaging voor ieder kind. Deze technologie is uniek in Nederland.

 

Kinderen starten in Bingel met Basistaken

In de basistaak krijgen alle leerlingen eerst dezelfde oefening. Je kunt de kinderen in je klas zo eenvoudig met elkaar vergelijken en je kunt controleren of kinderen de juiste taak hebben opgestart. De verwerkingsoefeningen sluiten naadloos aan op jouw instructie, zodat je, indien nodig, een werkinstructie kunt geven en alle kinderen direct aan de slag kunnen.

 

Na de eerste oefening biedt Bingel oefeningen op het eigen niveau van ieder kind. Loopt een kind helemaal vast dan schakelt het systeem automatisch terug naar een onderliggend doel. Bingel maakt hierbij gebruik van de technologie van Knewton; wereldwijde marktleider op het gebied van adaptieve leertechnologie.

 

Eigen taken: een gepersonaliseerde mix van taken voor elk kind

In het gepersonaliseerde deel (eigen taken) werkt een kind elke week aan acht eigen taken. Bingel analyseert de leerresultaten van het kind en combineert ze met de jaarplanning van de leerdoelen. Deze takenmmix is persoonlijk en dus voor iedereen anders.


Er zijn verschillende soorten taken beschikbaar:

  • Peiltaken bepalen het niveau van een kind op een leerdoel.
  • Verbetertaken om het resultaat op een bepaald doel te verbeteren.
  • Tempotaken om het resultaat op een automatiseerdoel te verbeteren.
  • Herhaaltaken om eerder aangeboden lesstof te onderhouden.
  • Plustaken bieden verrijkingsstof.

Maak eigen keuzes door toevoegen of verwijderen van taken

Bingel zorgt voor een juiste (taken)mix. Zo voorkomen we bijvoorbeeld dat een zwakke rekenaar niet toekomt aan tempotaken. Je kunt naar eigen inzicht taken verwijderen of toevoegen. Bingel biedt extra taken als een kind alle taken heeft afgerond. Er is altijd genoeg oefenstof beschikbaar. Je kunt de voortgang via het overzichtelijke dashboard volgen en met de hulpkit bied je extra ondersteuning aan kinderen die dat nodig hebben. Bingel geeft de leerkracht zicht op kinderen met een vergelijkbare ondersteuningsbehoefte, zodat je het instructiegroepje effectiever kunt samenstellen.


> Lees meer over ondersteuning tijdens het lesgeven








Effectiever leren door meervoudige verbindingen tussen leerdoelen

Leermiddelen die lesstof aanpassen op basis van sterke ordeningsstructuren zijn beduidend effectiever. Dit blijkt uit onderzoek. Vakspecialisten stellen onze leerplannen al sinds jaar en dag samen. Zij selecteren en ordenen leerstof op basis van een structuur met meervoudige verbindingen tussen leerdoelen.

  • Bij een kettingstructuur wordt hetzelfde leerdoel op een makkelijker niveau aangeboden. Bijna alle digitale leermiddelen werken op deze manier.
  • Bingel kent een spinnenwebstructuur. Het adaptieve platform schakelt niet meteen terug bij een foutief antwoord, maar zorgt dat eerst kennis, inzicht en vaardigheden van een onderliggend doel beheerst worden. Deze adaptieve leertechnologie is uniek in Nederland.

Kennis maken met Bingel?

Wil je Bingel zelf ervaren?

Komend schooljaar is Bingel beschikbaar voor de eerste twee methodes: de nieuwe edities van De wereld in getallen en Pluspunt.

De wereld in getallen Pluspunt